[Udgivet den 9.februar 2009]
Oplevelsesøkonomien er over os – og den er, ifølge Hummels direktør og erhvervslivets kreative sjæl Christian Stadil, kommet for at blive. Danmark kan ikke længere leve af den tunge industri alene, medmindre produkterne bliver tilført emotionelle værdier og skaber unikke oplevelser hos forbrugerne. Produktets kvalitet er imidlertid stadigvæk den altafgørende faktor, for oplevelsesøkonomien skal basere sig på troværdighed og substans i selve produktet – ellers vil dommen fra forbrugerne falde omgående
Af Jon Kiellberg
Gamle industrivirksomheder lukker og slukker samtidig med, at den globale kamp om kvikke hoveder bliver skærpet i disse år, og manglen på arbejdskraft lægger pres på den danske økonomi og konkurrenceevne.
Oplevelsesøkonomien kan derfor, ifølge Christian Stadil, være en redningsplanke, der kan kickstarte de innovative kræfter hos selv de gamle virksomheder:
- Det er blevet nemmere og nemmere at producere varer billigt. Det skyldes varens frie bevægelighed og, at verden bliver mindre og mindre. Derfor drejer det sig i dag mere om de emotionelle selling-points og de unikke produkter og ikke kun om de fysiske varer. Det handler således om at skabe følelsesmæssige bindinger mellem virksomhedens brand, dens produkt og forbrugerne – det er essensen af oplevelsesøkonomien. Oplevelsesøkonomien er kommet for at blive. Specielt i et land som Danmark, der som udgangspunkt ikke skal leve af den tunge industri. Der tegner sig et billede af, at vi godt kan beholde nogle af industrierne i landet, fordi mange har taget oplevelsesøkonomien til sig og er begyndt at tænke produkter ind i nye sammenhænge. Det er det, vi skal leve af i fremtiden: At generere ideer og skabe oplevelser inden for de forskellige industrier.
Sammenkoblingen af produkter og oplevelser
For at kunne klare sig i den globale økonomi handler det, ifølge Christian Stadil, om at tænke kreativt og derved se nye muligheder i gamle virksomheder. Det er, hvad Hummel har efterstræbt, siden Christian Stadil overtog virksomheden i 1999.
– Der er flere og flere virksomheder, der fanger tendenserne og benytter sig af mulighederne i oplevelsesøkonomien, men det er naturligvis brancheafhængigt. Det skal man ikke underkende. Et firma, der producerer skruer, har nok lidt svært ved at få det emotionelle og oplevelser sat i forbindelse med det at sælge skruer. Men man skal alligevel gøre forsøget. Et godt eksempel er Danfoss, som er old-school business, der ikke er så livsstilspræget og derfor ikke så identitetsorienteret. Men Danfoss går alligevel ind og laver et Danfoss univers, der er et godt eksempel på oplevelsesøkonomien, hvor de skaber en brand-relateret følelsesmæssig oplevelse mellem deres forbrugere og produktet. Oplevelsen og oplevelsesøkonomien kan derfor være et værktøj til at brande sig selv, selvom produktet er et andet end oplevelsen.
The product is the king
Er der ikke fare for, at virksomheder, der ønsker at inddrage oplevelser og følelser i deres produkter, kommer til at fremstå som rene iscenesættere, der blot inddrager oplevelser og følelser som en kalkuleret del af deres markedsføring?
– Det kan der være, men jeg tror ikke, at vi vil opleve det, for ligegyldigt hvad, vi taler om af marketing buzz-words, så er the product is the king centralt, og produktet skal derfor fungere. Det er ikke fordi, oplevelser ikke kan bruges til at sælge produkter, men det vigtigste er stadigvæk, at produktet skal fungere og være i orden. Vi har nogle ekstremt intelligente forbrugere derude, og med den lille verden, vi har i dag, nytter det ikke at fortælle historier uden substans, så skal vi nok blive mødt ved dommens dag. Troværdighed er altafgørende. Hvis jeg er manipulerende eller ikke er troværdig over for mine forbrugere – hvis jeg ikke gør, hvad jeg siger – så skal de nok finde ud af det. Forbrugerne er dommerne i dag.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar