[20.april 2007]
Er spin mere end strategisk kommunikation eller slet og ret manipulation? Har journalisterne i disse år trange kår over for spindoktorer, som nogen betragter som mørkets fyrster? Og hvilke værktøjer benytter en spindoktor sig af? Det var nogle af de bolde, der blev givet op til gå-hjem-mødet hos JKL Group den 16. april
I panelet for denne debat var rådgiver for Public Affairs Group og forfatter til ’Samtaler om spin’ Mads Christian Esbensen, professor i kommunikation på RUC Roy Langer og den tidligere spindoktor for Anders Fogh Rasmussen Michael Kristiansen. De havde imidlertid alle tre meget forskellige syn på spin og hvilken rolle, spindoktorer spiller.
Tre facetter af spin
Mads Christian Esbensen tegnede tre hovedlinier for spin: 1) Spin som manipulation, der per definition anses som et negativt ladet begreb – hvor spindoktorerne, ifølge den gængse offentlige opfattelse, fordrejer virkeligheden, 2) spin som form, der kendetegner politiske kampagner, spin som glasur og som events og gimmicks, og sidst 3) spin som strategisk kommunikation, hvor timing af historier bevidst overskygges af andre historier. Mads Christian Esbensen gav et eksempel med Justitsminister Lene Espersen, der påkørte en kvinde i Dragør. Nyheden, som var timet, blev sendt en time efter, at det var annonceret, at Kronprinsesse Mary ventede sig.
Tandløs politisk journalistik
Dernæst kom professor i kommunikation Roy Langer på banen med bud på spindoktorens fornemmeste værktøjskasse: Priming og framing af budskaber og samtidig mulighed for at aflede opmærksomheden fra dårlige sager. Derudover skal en spindoktor være i stand til at spille medierne ud mod hinanden og kunne levere solohistorier til de nyhedshungrende journalister. Roy Langer mente langt fra, at spin og politisk markedsføring var noget nyt i Danmark og henviste bl.a. til Sloganet ’Stauning eller Kaos’ som et eksempel på en tidlig form for politisk spin. Men Roy Langer rettede også en kritik mod den politiske journalistik, som han mente i mange tilfælde er for tandløs i forhold til at gennemskue det strategiske politiske spil og det spin, der foregår på Christiansborg. Det kunne Anders Fogh Rasmussens tidligere spindoktor Michael Kristiansen godt nikke genkende til og mente, at pressen ofte er presset af den evige jagt på solohistorier, og at det går ud over den kritiske journalistik.
Et eksempel var Anders Fogh Rasmussens ugentlige pressemøde, hvor Michael Kristiansen har oplevet en alt for stor ærefrygt over for statsministeren – og han mente, at de forskellige medier skulle være meget bedre til at sætte deres egen dagsorden frem for regeringens. Derudover affyrede Michael Kristiansen sine klassiske spin-punchlines: Hvad der ikke kan forklares – kan ikke forsvares, gentag dine budskaber igen og igen, samt hvad der ikke er kommunikeret – eksisterer ikke. Han fortalte samtidig en lang række indsigtsfulde insiderhistorier, hvor den røde tråd i hans fem år som Anders Fogh Rasmussens spindoktor var; timing er alt, om det så drejer sig om spin, strategisk kommunikation eller krisekommunikation.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar